Börja som Junior

Varför börja golfa ?

Hur gör jag för att börja spela?

Jag ska med följande förtydligande text försöka reda ut några grejer så lätt som möjligt. Det kommer att täcka allt från yngsta till äldsta junior som tävlar.

Golfen kan uppfattas av många som en snårig och svår idrott för ett barn eller en ungdom utan föräldrar som själva spelar golf.

För ungdomar med föräldrar som själva utövar sporten är det mycket enklare. Det kan ändå vara svårt att hänga med i hur allt fungerar i junior och tävlingsverksamheten.

Knatte/Golfäventyret

Det första som händer när man som 5-9 åring vill testa på golf är att man hamnar i en golfkulgrupp. På Hagge har vi på senare år beslutat att om man hoppar in i en golfkulgrupp och följer den naturliga utvecklingen så tränar man sig till sitt gröna kort. Man behöver inte ha klubbor utan det får man låna. Inga extra gröna kort kurser eller liknande behövs senare för att få grönt kort. Detta finns att läsa om Golfäventyret på vår hemsida under junior/elit-fliken

Grönt Kort

Grönt kort är en slags licens där du nått en viss nivå i golfen, ungefär som de olika bältena i karate. Det visar att en viss kunskap finns och det innebär också att du får gå ut och spela friare på den stora banan. Man får 54 i handicap och får möjlighet att spela ner sig.

Det gröna kortet tar man genom att gå våra nybörjarkurser där det ingår både teori och praktik. Därefter behöver man spela på banan tillsammans med en markör som sedan innan har grönt kort, och skrapa ihop minst 18 poäng på 9 hål. Du behöver ha genomgått våra teoripass och praktiska moment för att börja komma ut på banan och spela upp en godkänt runda.

Ungdom/vanlig juniorträning

När man kommer in i golfen lite senare, säg 10-21 år så behöver man gå en gröna kort kurs. Då får man intensiv träning med tränare, antingen privat eller i grupp. Det väljer man själv vad som passar. Detta är eftersom de flesta andra jämnåriga har nått en viss nivå redan, man ska försöka komma ikapp.

Efter avslutad kurs får man testa på att spela för att ta grönt kort. Man kan även om man vill gå med i en regelbunden träningsgrupp med jämnåriga. I år heter den gruppen ”klassisk juniorträning” på vår hemsida.

Där får man träning och samtidigt social stimulans av andra jämnåriga kompisar. Förhoppningen är ju att det ska vara kul.

Ungdom/Tävlingsgrupper

När man blivit bekväm och har fått mer färdigheter i sin golf finns möjlighet att träna för att utveckla sig i lite snabbare takt. Man tränar lite mer och det ställs lite mer krav på dig som träningsdeltagare. Detta steg väljer man om man är intresserad av att komma ut och tävla mer regelbundet. Mer information om våra olika tävlingsgrupper finns att läsa under fliken junior/elit på hemsidan.

Tävlingstrappan:

Oavsett om man har kommit in som knatte eller tagit en grönt kort kurs lite senare i livet har man lika stora möjligheter att ta del av svensk golfs fantastiska tävlingssystem. Det är när man spelat ner sig lite i hcp och blivit bekväm med golfen som man brukar börja tävla. I golf är man junior tills man fyllt 21 år så det finns oftast mycket tid kvar att tävla på om man är intresserad av tävlingsmomentet.

Första steget: Första steget brukar vara att delta på våran fredagsgolf där man kan spela med andra ungdomar på våran klubb. I första steget spelar vi en enkel lagtävling som inte sätter några större krav på spelare, det viktigaste är att det är kul och att delta. Detta kallar vi fredagsgolf och mer information om speldatum kommer närmare säsongen.

Andra steget: Andra steget är att återigen tävla på klubben. Men den här gången spelar man själv och tävlar mot andra med sitt handicap. Antingen spelar man 9 eller 18 hål. Det här kallas också fredagsgolfen eller Forsgården Junior tour. Här räknas även Skandia cup med. Mer info om dessa tävlingar kommer med speldatum och information.

Tredje steget: Tredje steget är att delta i någon lagtävling som spelas på en annan klubb mot andra klubbar. Här inkluderas även att åka och spela själv i någon distriktstour som finns för ungdomar mellan 36-54 i hcp. Johan Edfors junior tour, Göteborgs golf cup är exempel på lagtävlingar på den här nivån. Lokala distrikstourer såsom short game junior tour och förhoppningsvis Kungsbackas egna lokala tour är individuella tävlingar på den här nivån.

Fjärde steget: Här har man som högst handicap 36. Man spelar tävlingar som ingår i Skandia tour. Under nästa år kommer det att finnas tre olika nivåer. First, future och elite är de olika nivåerna. I first ligger tävlingar på närliggande klubbar. På future spelar man oftast regionvis och på Elite kan man behöva åka till Luleå i värsta fall eftersom det bara finns ett speltillfälle per omgång. Lagtävlingar som ingår här är: JSM klubblag, J16 och J21.

Femte steget: Nästa steg är seniortävlingar på diverse olika nivåer. Det finns en bra trappa för detta i Sverige också. Mer info om det skaffar man sig när det är dags.

För ytterligare frågor, kontakta Johan (idrottsansvarig) via mail: johan.holmgren@haggegk.se

Låter detta som en kul aktivitet:

Det är inte svårt att börja spela golf

Vad kostar det ?

Vilken utrustning behöver jag ha?

Kommer jag att träna i en grupp?

Hur anmäler jag mig?Hagge