Frågor och svar

Vanliga frågor och svar om tävlingar

Leta upp tävlingen du är intresserad av i vårt tävlingsprogram. När tävlingen är öppen för anmälan syns det en anmälningsknapp som tar dig till Min Golf, där du loggar in med ditt Golf-ID och anmäler dig. Du kan också kontakta kansliet så hjälper de dig.

Det ser lite olika ut beroende på vilken tävling det handlar om. De flesta tävlingar har en s.k. anmälningsavgift som tävlingsledningen har fastställt och som anges i tävlingsprogrammet. Spelar du tävling som gäst, får du ofta också betala en tävlingsgreenfee utöver anmälningsavgiften.

När anmälningstiden har gått ut, lottar golfklubben bland de anmälda och skapar en startlista. Startlistan hittar du på Min Golf. Startlistan anslås också på anslagstavlan på kansliet, och den brukar också mejlas ut till alla startande. Du hittar dessutom startlistan här på vår egen hemsida i vårt tävlingsprogram.

På startlistan finner du din starttid och det står också med vem du spelar med den aktuella tävlingsdagen. Oftast finns den här informationen en till två dagar före tävlingsdagen.

I samband med att du gör din anmälan på Min Golf kan du kryssa i en ruta där du önskar sen eller tidig start. Oftast kan tävlingsledningen ta hänsyn till dina önskemål.

Nej, det är ett önskemål som tävlingsledningen inte tar hänsyn till. Samtliga anmälda lottas och det är slumpen som avgör vilka som spelar tillsammans. Men om du helst vill spela med en vän, har vi tävlingar där ni kan anmäla er och spela tillsammans som ett lag.

Nej, golftävlingar spelas i regel oavsett väderförhållanden. I extrema fall kan tävlingsledningen bryta tävlingen, men det är inte vanligt. Om det är ett åskoväder som drar över, så bryts tävlingen omedelbart. Likaså låter inte tävlingsledningen startfältet ge sig ut på banan om det är frost på greenerna.

Det är viktigt att du är förberedd för alla typer av väder och att din utrustning innehåller regnskydd, varma kläder eller t.ex. solskyddskräm.

Om inget annat anges i tävlingsvillkoren, är det tillåtet att ha caddie.

Det är bra om du finns på plats ca 60-90 minuter före tävling för att hinna med de förberedelser som krävs innan start. Du ska hinna anmäla din ankomst i receptionen och betala anmälningsavgiften. Förmodligen vill du också värma upp och testa puttningen innan det är din tur att slå ut.

Vid registreringen, som oftast sker i receptionen på kansliet, anmäler du din ankomst och betalar anmälningsavgiften. Ditt handicap kontrolleras och du får kompletterande regler för tävlingen. Vid de allra flesta tävlingar får du ditt scorekort vid registreringen, men ibland får du det av startern vid första hålet.

När registreringen är klar kan det vara bra att värma upp, att slå några bollar på rangen eller att putta och chippa lite. Det är mycket individuellt hur man väljer att värma upp och förbereda sig.

Nej, enligt golfreglerna är det inte tillåtet att öva golfslag på golfbanan där tävlingen genomförs. Du får endast värma upp och testa ditt spel på platser som är avsedda för övningsspel. Och det är endast tillåtet att putta på övningsgreen innan spel i tävlingen (undantag matchspel).

Du bör vara på första tee 10 minuter före din starttid. Väl på plats, hälsar du på dina medtävlare och på startern om det finns en sådan på plats. Det är här ni byter scorekort med varandra. När det är dags, startar ni i den ordningen som anges på scorekortet.

Du ska byta scorekort med någon annan i din boll, det spelar ingen roll med vem. Du för därefter resultatet för en annan spelare i bollen – du är markör för en annan spelare. Det är viktigt att du skriver resultatet efter varje hål och att du stämmer av med spelaren som du är markör för att antal slag på hålet stämmer. Du bör även skriva ditt eget resultat på avsedd plats för markör, för att ni ska kunna kontrollera så antal slag stämmer efter avslutat spel. Likaså är det en annan spelare som är markör för dig och antecknar ditt resultat på ditt scorekort.

Om du missar starttiden blir du normalt sett diskvalificerad.

Det är tillåtet att bryta spelet om risk för blixtnedslag föreligger. Om tävlingsledningen bedömer risk för åska kan de varna med att signalera över banan med en siren. Då ska samtliga spelare avbryta sitt spel, markera sina bollar och gå in till klubbhuset. När ovädret dragit förbi, fortsätter spelet igen.

När sista bollen är puttad är det god ton att tacka varandra för ronden. Under spelets gång har du varit markör åt en spelare i din boll och nu när ni spelat färdigt går ni av green och kontrollerar så att ni är överens om antal slag per hål. Din markör gör likadant med ditt resultat. Du signerar din medspelares scorekort som markör och signerar ditt eget scorekort som spelare. Därefter lämnar ni in de underskrivna scorekorten till tävlingsledningen.

Det är god ton att stanna på prisutdelningen även om man inte har något pris att hämta. Ofta sker prisutdelningen direkt efter att sista bollen har kommit in. Om du har pris att hämta och inte är på plats finns risk för att ditt pris delas ut till någon annan i tävlingen

Grattis till bra spel, säger vi! Det firar vi vid prisutdelningen, då vi tillkännager vinnaren. Vinnaren brukar därefter hålla ett kort tal till åhörarna, där man bland annat tackar sina medspelare i bollen, tävlingsledningen och eventuella tävlingssponsorer. Och så får man ett litet pris förstås.

Resultatet från tävlingen hittar du på Min Golf. Resultatet anslås också på anslagstavlan på kansliet. Du hittar dessutom resultatet här på vår egen hemsida under vårt tävlingsprogram.