Historiskt om

Hagge Golfklubb

Hagge GK är en golfklubb mellan Smedjebacken och Ludvika nära orten Hagge i Dalarna vid sjön Haggen.

Klubben bildades 1963 som Västerbergslagens golfklubb och de första nio hålen invigdes 1 augusti 1964. Banarkitekt var Nils Sköld.

Klubben bytte namn till 1970 till Hagge Golfklubb med Hagge Geigert som gäst och samma år besöktes banan av PGA-spelaren Billy Casper som satte nytt banrekord med 69 slag.

1989-1990 byggdes banan ut med ytterligare nio hål efter banarkitekten Sune Lindes ritningar och 1990-1991 byggdes klubbhuset ut.

2009 påbörjades renovering av valda tees och 18’e hålets green. Beräknades färdigställt slutet juni 2010.

Hagge som tävlingsarrangör

På Hagge tycker vi om tävlingar, gärna lite större arrangemang.

Framför allt så arrangerar vi OVAKO Hagge OPEN, en tävling på futureseries, som vi 2020 arrangerar för 46:e gången. Från 2019 arrangerar vi även Hagge Ladies OPEN, en tävling på den högsta nivån, Swedish Golf Tour, Från 2020 arrangerar vi förutom dessa två tävlingar även Hagge Junior Masters, en tävling som in går i JMI (Junior Masters Invitational).

Under åren ha vi arrangerat följande större tävlingar:
Hagge Open första gången 1969 future series
Nordiska mästerskapen
Riksmästerskapen 2013 (nu SM)
Swedish Golftour Damer (svenska dam proffs touren)
Svenska seniortouren D30 D50 D60
Skandia Tour Elit( Svenska junior eliten)
Skandia CUP Regional

Komittér